HTML

Foci szeretők blogja

Minden, ami foci.

Friss topikok

  • Crouch: VDS nagy király, kár hogy vissza fog vonulni. (2009.07.23. 23:39) Edwin angyal utolsó szárnycsapásai
  • Rántott máj (törölt): Szepen hangzik, hogy Mezey vezette ki a valogatottat utoljara VB-re, de tegyuk hozza reszint, hogy... (2009.07.09. 01:16) Fehérvári makaróni
  • horvathzsolt: Utóbbi két átigazolásánál meg azért az is közrejátszott, hogy mindkét edző (Mourinho, Scolari) jól... (2009.02.07. 22:37) Téli átigazolási körkép
  • vallatas: Jó írás, tényleg szuper. Írhatnál egy kis helyzet jelentést az Ac Milanról is. Roma egyébként meg... (2008.12.08. 20:31) Alvó farkasok
  • Hurvi: Köszönöm, hogy elolvastad és örülök, hogy tetszett! Fülöp eddigi válogatott teljesítményének megít... (2008.10.16. 21:37) Végy egy kapust!

Képtelenség

2009.07.19. 15:32 :: horvathzsolt

Hol vannak már azok az idők mikor a Hálózat TV, vagy az ATV vette meg a magyar foci közvetítését nevetséges összegért, vagy mikor a Sport TV „szívélyességi alapon” gyakorlatilag ingyen közvetítette az NB1-es találkozókat? Az idei csata a televíziós jogokért viszont durvára sikerült, soha nem látott összegek, és elképesztő ajánlatok jellemezték az elmúlt néhány hónapot, ennek ellenére lehet, hogy egy ideig mégis nélkülözniük kell a nézőknek a hazai bajnokság találkozóit.

Hogyan lesz pár év alatt 190 millió forintból 1,1 milliárd? Nem sajnos, nem a Soproni Liga értékelődött fel, és nem is ennyit számít a Fradi visszajutása, inkább a sok hazai sportcsatornának és egy újonnan induló adónak köszönhető ez – de ne siessünk ennyire előre.
A tavalyi szezonban lejáró három éves szerződés szerint a Sport TV és a Duna TV 190 milliót költött a közvetítésekre évente (a Duna 90-t, míg a Sport TV 100 milliót fizetett). Az összeg huszonöt százalékát nézettségi adatok alapján, huszonöt százalékát a helyezések szerint, a fennmaradó ötven százalékot pedig egységes arányban osztották el a klubok között. A kontraktus lejártával azonnal elindult a pletyka, hogy ki is közvetítheti majd a meccseket az elkövetkező idényben: egyesek az RTL-Sport Klub párost látták biztos befutónak, ám ekkor robbant a bomba miszerint a műholdas- és kábelszolgáltatóként működő Digi TV több száz millióval ráajánlott a korábbi ajánlatra, ezzel pedig újonnan induló sportadójukon, a DigiSporton a BL és a Bundesliga meccsek mellett az NB1-es találkozókat is műsorukra tűzni kívánták. Óriási licitálás kezdődött, röpködtek a százmilliók, közben pedig nagy dillema előtt álltak a klubtulajdonosok és az MLSZ: habár az RTL ajánlata gyengébb volt, mint a Digié, a csatorna vállalta, hogy a meccsek egy részét az országos csatornán adnák, így lényegesen több lenne a reklámfelület. Az RTL Klub már korábban is adta a magyar meccseket, 2004-ig hallgathattuk a „Jó ebédhez, jó focit” beköszöntést, ekkor lemondtak a közvetítésekről, mert állítólag már a vasárnap délelőtti időpontban sem voltak elég nézettek a bajnokik.. Persze sokan hitetlenkedve és kételkedve fogadták a Digi ajánlatát, hiszen az RTL-el ellentétben ők kevésbé elérhetőek, emellett ekkora összegről még soha nem volt szó a közvetítések során. Pedig régi bevált taktikát alkalmazott az erdélyi milliárdos Teszári Zoltán érdekeltségébe tartozó cég: Romániában 110 millió dollárért (!) szerezték meg három évre az ottani meccseket, és úgy tűnt, hogy az irreálisan magas árral itthon sem tud majd senki sem versenyezni. A Digi TV durván túllicitálta az RTL-t, ajánlata végül is évi 700 millióra rúgott, emellett 100 milliót adtak volna az utánpótláscsapatoknak, illetve kétezer ingyen Digi TV előfizetést kínáltak minden klubnak értékesítésre, évente 1,2 milliárd forint értékben. A gyors terjeszkedésre épülő Digi már nyeregben érezte magát, hiszen ajánlatukat elfogadták és július elején már csak a Sport TV-re vártak, hogy vajon él-e opciós jogával a korábbi közvetítő, azaz ugyanazokat a feltételeket kellett teljesítenie, mint a Digi TV-nek. A következő vitás kérdés éppen utóbbiból adódott, miután nincs igazán kifejtve a lejárt szerződésben, hogy mit is takarnak az „azonos feltételek”:a Digi úgy értelmezett, hogy az ő ajánlatukat kellett volna teljesíteni a UPC-hez tartozó sportcsatornának, amivel érdekes helyzet állt volna elő, hiszen ebben az esetben 3,6 milliárd forint értékben kellett volna a Sport TV-nek a konkurens cég előfizetéseit megvennie. Ennek ellenére a Sport TV élt opciós jogával, természetesen nem Digi, hanem UPC-előfizetéseket ígérve a kluboknak, amely ajánlatot egyenértékűként fogadtak el az MLSZ és a tulajdonosok (habár a Digi az utolsó pillanatban több, mint 1 milliárddal többet ajánlott volna összesen). A sporttévé többségi tulajdonosával, a Chello Media-val kötött egyezség értelmében az első évben a Sport Tv 1,1 milliárd forintot fizet a jogokért, ez a második évben 1,35 milliárd, a harmadikban pedig 1,6 milliárd forintra emelkedik, emellett a csapatoknak járó 2 ezer előfizetésből 600-t visszavásárol a UPC, így csak 1400-t kell eladniuk a csapatoknak a szerződés szerint (ezért a klubok 333 milliót kaptak). Gondolhatnánk, hogy itt vége van a történetnek, de még mindig vannak csavarok a TV-közvetítések körül. Kiderült ugyanis, hogy a Sport TV és a Duna TV (nekik továbbra is élő szerződésük van a pénteki időpontban) mellett a Digi is közvetítene még meccseket. A Dunával való szerződésük értelmében ugyanis akár négy meccset közvetíthetne a közszolgálati adó, ám ők csak egy meccset adnak, így a maradék három meccset vette volna meg a Digi 90 millióért (ezek jórészt az érdektelenebb meccsek közül kerültek volna ki). Erre előbb áldását adta az MLSZ-elnök Kisteleki István, majd pár nappal később már visszakozott, a kezdési időpontok kijelölésével foglalkozó MLSZ-ülésre meg sem hívták a DigiSport képviselőit, arra hivatkozva, hogy a Duna TV-vel való szerződésük érvénytelen, mivel a közvetítési jogot nem lehet továbbértékesíteni a szövetség külön engedélye nélkül, ami hivatalosan nem történt meg.
Így a közvetítésért folytatott csata még egyáltalán nem lefutott: a csapatok és az MLSZ is megosztottak a kérdésben, a Digi pedig abban az esetben, ha nem születik megegyezés, a bírósághoz fordulhat. Egy lehetséges per esetén a bíróság úgy rendelkezhet, hogy eltiltja Sport TV-t a közvetítéstől a jogerős ítéletig, amely sem a szövetségnek, sem pedig a kluboknak nem áll érdekében, ezért egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a vesztes Digit az MLSZ kárpótolni fogja.

Szólj hozzá!

Címkék: magyar foci

A bejegyzés trackback címe:

https://fociszereto.blog.hu/api/trackback/id/tr341254798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.